21 d’ag. 2012

PICA D´ESTATS ( 3.143 m. ) ... EL SOSTRE DE CATALUNYA

La Pica d´Estats, de 3.143 m., és la muntanya més alta de Catalunya. S´aixeca sobirana i majestuosa damunt el Pallars Sobirà i l´Arieja i ofereix una panoràmica esplèndida de les muntanyes catalanes, occitanes i andorranes.

Des del poble d´Àreu (Pallars Sobirà) prenem la pista que ens portarà aprop del refugi de la Vallferrera ( 1.940 m. ). A uns metres més amunt trobarem un rètol indicatiu. Hem de continuar cap a l´esquerra, passant per sota el Serrat d´Areste i anar guanyant desnivell, de mica en mica, fins a arribar als plans de Sotllo. Trobarem nombroses cascades que farà més agraït el camí sentint el soroll de les seves aigues.
Passat ja els plans de Sotllo, i ara ja amb el terreny més pedregós, divisem l´estany de Sotllo ( 2.346 m. ). El camí el flanqueja. Uns metres més amunt trobem l´estany d´Estats ( 2.465 m. ), d´on podem contemplar una magnífica perspectiva del massís de la Pica: d´esquerra a dreta el Pic Verdaguer, la Pica d´Estats i la Punta Gabarró (tots ells amb més de 3.000 metres d´alçada).
Voregem l´estany d´Estats i després de creuar un pla remuntem el pendent dret i pedregós que ens durà fins el Port de Sotllo ( 2.893 m. ), un coll estret i rocós situat entre el Pic de Sotllo i el Pic Verdaguer.
Des del coll podem pujar per la cresta oest del Pic Verdaguer i assolir des d´aquí el cim de la Pica.
Nosaltres seguirem l´itinerari "tradicional" que transcorre pel vessant francès de la muntanya.
Des del Port de Sotllo baixem en direcció nord-est, deixant a la nostra esquerra l´estany de la Cometa d´Estats. El flanqueig no té cap perill si no hi ha neu.
Superada aquesta zona, el camí puja en direcció al coll de Riufred, tot i que no és obligatori assolir-lo, ja que hi ha un camí més directe que porta al collet que hi ha entre el Pic Verdaguer i la Pica d´Estats.
A l´esquerra del collet, i amb l´ajut d´unes quantes grimpades, arribem al cim de La Pica d´Estats ( 3.143 m. ): EL SOSTRE DE CATALUNYA!!!

La baixada la farem seguint el mateix itinerari que el de pujada.

ASSOLIT EL DIA 17 D´AGOST DE 2012 !!

Rètol indicatiu

plans de Sotllo

Estany de Sotllo

Estany d´Estats

tartera que ens durà fins al Port de Sotllo

arribant al Port de Sotllo

panoràmica des del Port de Sotllo

Estany de la Cometa d´Estats, ja en el vessant francès

flanqueig cap el coll de Riufred

Coll de Riufred

pujant cap al collet que hi ha entre el Pic Verdaguer i La Pica

Cim de La Pica d´Estats ( 3.143 m. )

Estany d´estats i estany de Sotllo

Punta Gabarró

El Montcalm

El Sotllo

Cim del Pic Verdaguer ( 3.125 m. ). Al fons, La Pica

Estany d´Estats i el massís de La Pica, ja de baixada