22 d’oct. 2012

ELS PALLERS... LA LLEGENDA ( Montserrat )

Els Pallers amb el nom corresponent  (J.A.Pallàs)

Montserrat és un massís únic al món, tant per la seva geomorfologia com per la seva càrrega simbòlica.
Hi podem trobar infinitat d´agulles, qüasi totes amb els seus corresponents noms i alguna d´elles amb la seva respectiva llegenda.

A Els Pallers hi podem arribar pel Bruc o des de Can Maçana, pujant cap al Coll de Guirló i baixant pel Torrent de la Diablera. Després trobem una pista que, per la dreta es baixa cap al Bruc, i cap a l ´esquerra cap al refugi Vicenç Barbé. Pugem en direcció cap al refugi. A uns metres més amunt, deixem la pista i agafem el sender que puja a l´Era dels Pallers ( una gran esplanada ). Els Pallers ens queden ara a la dreta. Si seguim el corriol arribarem al refugi.
Fem parada, doncs, a Els Pallers, una sèrie d´agulles de pedra que ens fan recordar, per les seves formes, els pallers que hi havia, en aquella època, als masos.

Diu la llegenda que fa molts anys, en aquest indret hi habitaven uns gegants anomenats regira-rocs.
Els pagesos de les contrades estaven atemorits pels gegants. A part de ser molt forts, també els hi robaven les coses.
Un any, la collita de blat dels regira-rocs va anar molt malament. No van poder collir ni un gra dels seus conreus, així que van decidir robar el blat de tots els camps de les rodalies. El van batre i amb la palla van construir uns pallers gegants, com ells.
Els veins estaven tan enfadats que es van encomanar a Déu per demanar justícia. El Ser Diví els va escoltar i va convertir els pallers dels regira-rocs en pedra i a ells els va llençar dins l´Avenc dels Pouetons com a càstig i com a lliçó: no robar i respectar les coses dels altres.

En aquesta llegenda de Joan Amades, es parla dels regira-rocs.
Se suposa que aquest nom prové d´una activitat que, en aquella època, havia de ser molt important en aquestes contrades.
Entre Els Pallers i l´Avenc dels Pouetons es troba l´Agulla La Miranda de les Boïgues. Una boïga o artiga era un espai de bosc desforestat i convertit en un camp de conreu. En aquest tram, la muntanya va ser artigada fins ben amunt per convertir el bosc en camp de conreu. Degut el pendent s´havien de construir feixes, bancals, moure terres, pedres.... en definitiva, regirar rocs.

També es parla de l´Avenc dels Pouetons. Aquest es troba aprop del refugi Vicenç Barbé. Té una profunditat d´uns 123 m. i un recorregut d´uns 370 m. aproximadament.

agulla la Miranda de les Boïgues des dels Pallers

refugi Vicenç Barbé pujant per l´Era dels Pallers

entrada a l´Avenc dels Pouetons (fotografia d´apeupermontserrat)