12 de nov. 2012

EL BRUC DEL MIG - LA COVA DE L´ARCADA ( Montserrat )

La naturalesa geològica del massís de Montserrat ha fet possible que s´hi formessin moltes balmes i moltes coves, més o menys profundes, algunes de les quals van ser habitades en l´antiguitat i d´altres van acollir-hi ermitants.
Una de les coves més espectaculars del massís és la de l´Arcada, al vessant sud de Montserrat.
No es tracta d´una cova fonda com les del Salnitre, a Collbató, sinó que consisteix en un gran arc natural excavat a la roca.

L´excursió d´avui no és gens exigent, tot el contrari, és un passeig agradable, no massa llarg i que el pot fer tothom qui vulgui.
Creuarem en cotxe qüasi tot el poble del Bruc pel carrer principal fins a arribar a l´edifici de l´escola. Baixarem pel carrer que està tocant a ell i seguirem els indicadors que porten cap a la masia de Can Salses. En aquest carrer és bon lloc per deixar el cotxe i continuar a peu.

prenem direcció cap a Can Salses

Trobarem un encreuament de camins: el de la dreta porta a la masia de Can Salses. Nosaltres seguirem recte, cap al refugi Vicenç Barbé.

Caminarem uns quants metres per aquesta pista ( Plana Llarga ) fins que trobarem, a la dreta, un camp d´oliveres i on comença el sender, marcat en senyals vermells, que ens conduirà cap al Serrat de les Arnes i més endavant cap a la Cova de l´Arcada.

aquesta serie de cactus ens donen una pista d´on s´agafa el sender que puja cap al Serrat de les Arnes, marcat amb senyals vermells

Serrat de les Arnes

Des del Serrat de les Arnes tenim unes bones vistes de les parets del Pallers i del Vermell del Xincarró.
Traspassarem el Torrent dels Pallers.

Torrent dels Pallers. A mà dreta ens queda el Vermell del Xincarró i a l´esquerra la paret dels Pallers

Ens enfilem a una petita carena, no deixant mai el camí senyalitzat amb pintura vermella.

El Vermell del Xincarró

Torrent del Lloro

Torrent de les Grutes - Cova de l´Arcada

Ara el camí baixa fins el Torrent del Tambor, anomenat així perque dins mateix del torrent es troba un grandissim bloc de roca que té forma o fa pensar en un tambor. ( cal esmentar que aquesta "mole" divideix el torrent en dos noms diferents: Torrent del Tambor que es el tram que baixa fins a l´olivar de l´alfonso, El Bruc, i Torrent de les Grutes que es el tram que puja cap a la Cova de l ´Arcada).

El Tambor

En arribar al llit del torrent s´ha de remuntar aquest uns metres pel mateix fons. Trobarem uns quants corriols, a dreta i a esquerra, marcats amb petites fites de pedres. Van a diferents zones d´escalada. Per anar a la cova hem de seguir torrent amunt fins que trobarem un altre corriol a la dreta (qüasi tapat per la vegetació) i que puja fent ziga-zagues cap a l´est. Abans, però, de la forta pujada, veurem escrit en una pedra la paraula "font": ens trobem al costat de La Font del Xebret. Encara que baixa seca, és agradable fer una paradeta.

Ara si, fort pendent i cap amunt, fins a trobar un altre encreuament de camins, ambdós marcats amb pintura vermella.

Seguirem al de l´esquerra ja que el de la dreta ens portaria a la base de La Proa i que segueix horitzontalment per bona part del vessant sud de Montserrat.
A pocs metres d´aquest trencall trobem, ja, la Cova de l´Arcada: un grandiós monument natural en un massís per si mateix excepcional !!

torrent del Tambor

De tornada desferem el camí pel que hem pujat.

Excursió curta, entretinguda, agradable, per coneixer un indret del tot atractiu i interessant !